mandag 12. desember 2011

Alt går i stykker på en søndag

Alt går i stykker på en søndag, eller lørdag, eller fredag etter fire.
Det er ingenting som ryker på en onsdag, midt i arbeidstida med servicemann på plass.
Nei, bilen din stopper først på søndag, eller lørdag, eller fredag etter fire.
Du får vente med å starte'n te mandag, og håpe at den stopper da.
-Øystein Sunde

Eg drog tidlig heim fra Bogafjell, for eg va ikkje i form og ville legga meg.
Det drypte vatn fra taket heile veien heim. Eg har hatt bilen på verksted to ganger 
for å få fiksa ein lekkasje. Men di fant ingen lekkasje, så di konkluderte vel
igrunn med at eg tok feil. Bilhypokonder, det e meg!
Kom fram te Judaberg, og sukka litt når innkjørselen va full av bilar sånn at eg
måtte parkera oppe på svingen. Hadde jo ein del å bæra på..
Men parkerte, og bakserte alle posane ut i regnet, 
smelte dørå igjen, og trykte på nøkkelen.
Null reaksjon. Eg trykte igjen. Ingen respons.
For dei som kjenne bilen min, og ikkje minst historien fra i fjor, e fortsettelsen logisk:
Eg heiv meg inn i bilen igjen og starta an før startsperrå gjekk på. Så satt eg der da,
med posane ute i regnet, bilen på tomgang og vissheten om at når eg stoppa an, 
kom eg ikkje te å få an igang igjen. Du kan sei eg va litt...frustrerte.
Innerst inne i sjelå visste eg jo ka som måtte te, men eg va så slakke og gåen og ville
bare ikkje innsjå realiteten. Men eg ringte heim, ringte NAF og ringte Solbakkens,
og enden på viså blei jo selvfølgelig at eg kjørte tebake te Forus og satte bilen utforbi 
verkstedet. Så kunne dei få ta seg av an når an ikkje ville igang igjen. Va jo ikkje folk
der akkurat, men putta nøkkelen i safen, og skreiv på lappen med navn og nummer
at eg sko ringa mandag morning.
Kjetil svoger va snill nok te komma og henta meg og kjøra meg på kaien.
Venta der ein time på båten, og så kom Elisabeth og henta meg på Judaberg.
Normalt e det jo ikkje problem å gå heim, men der og da va eg mer enn ferdig.

Nå ska du få fem poeng viss du gjette ka eg trur e grunnen te at sensoren som tar imot
signaler fra nøkkelen har takka for seg ette et år i tjeneste (fekk jo bytta an i fjor..):
Du vett den lekkasjen som ikkje va der? Nåke seie meg at den dingsbomsen likte
dårlig å få vatn (som ikkje kom fra lekkasje) inn i seg.
Så sånn e det tenkt.





Fant ikkje nåke bilde av bilen. Men her e det litt fancy smør!
I dessa krisetider kan det jo var ein slags trøst å veta at
engelskmennene iallefall kan laga pyntesmør, dei som har sånnt!

1 kommentar:

Olaug sa...

Øystein Sunde har i grunnen treffande kommentarer til mangt og mykje. Hurra for Elisabeth og Kjetil Solbakken.